Samochód elektryczny

Energia elektryczna staje się coraz ważniejszym źródłem energii potrzebnej do napędzania pojazdów mechanicznych. Pionierem w wykorzystaniu energii elektrycznej w motoryzacji jest firma Toyota, która weszła na rynek samochodowy modelem o napędzie hybrydowym (elektryczno-benzynowy) oznaczonym jako Prius (pierwsze egzemplarze pojawiły się w 1997 roku w Japonii).

Samochód elektryczny

Z kolei jednym z pierwszych samochodów elektrycznych zasilanych z baterii litowo-jonowych jest Tesla Roadster. Pierwsze seryjnie wyprodukowane egzemplarze tego samochodu pojawiły się na ulicach Stanów Zjednoczonych w 2008 roku. Samochód ten może przejechać na jednym ładowaniu ponad 350 km, natomiast czas jednego ładowania to ok. 3,5 godziny. Niestety bateria akumulatorów to dodatkowy ciężar wynoszący prawie 500 kg i jednocześnie jedna z nasłabszych jeśli chodzi o żywotność (ocenia się ją na ok. 160.000 km).

Samochód elektryczny

Jednym z głównych powodów takiej sytuacji jest stale rosnąca cena benzyny oraz ropy naftowej stanowiących do niedawna jedyne paliwo pojazdów samochodowych. Wzrosty cen paliwa wynikają z jednej strony ze stale rosnącego popytu związanego ze wzrostem liczby samochodów jeżdżących pod drogach całego świata, a z drugiej strony z powoli wyczerpujących się jego zasobów. Kto się spodziewał, ża detaliczna cena ropy w ciągu ostanich 30 lat wzrośnie ponad siedmiokrotnie?

Z drugiej strony jednym z elementów sprzyjających rozwojowi e-samochodu jest coraz powszechniej stosowana fotowoltaika, którą doskonale można wykorzystać do ładowania samochodów elektrycznych.
Przy takich trendach cenowych można się zastanawiać kiedy liczba samochodów posiadających napęd elektryczny przekroczy liczbę samochodów spalinowych (czy nastąpi to po 10, a może po 20 latach).

Faktem jest, że większość koncernów motoryzacyjnych na świecie inwestuje olbrzymie pieniądze w ten rodzaj napędu i w nadchodzących latach można się spodziewać prawdziwej rewolucji motoryzacyjnej.

Samochód elektryczny

SolarWordGT jest samochodem napędzanym wyłącznie za pomocą energii słonecznej. Pojazd powstał w Wyższej Szkole w Bochum, gdzie studenci od 1999 roku prowadzą prace nad tym projektem.
Pojazd waży 260 kg i może osiągnąć prędkość maksymalną 120 km/h. Zasób energii zgromadzonej w akumulatorach – ładowanych za pomocą energii słonecznej padającej na dach samochodu – wystarcza na przejechanie dystansu 275 km. Jeżeli przeliczymy zapotrzebowanie na energię na zużycie benzyny to przy prędkości 50 km/h samochód zużywa zaledwie 0,2 l/100 km. W praktyce większość samochodów elektrycznych posiada akumulatory ładowane za pomocą źródła prądu elektrycznego.

Samochód elektryczny