Jedną z funkcji garażu samochodowego /and. Car port/ może być stacja służąca do ładowania samochodu elektrycznego podczas jego parkowania. Ponieważ samochód elektryczny zwykle więcej czasu spędza na parkingu niż w podróży, dlatego energia płynąca prosto ze słońca jest w stanie “za darmo” uzupełnić jego akumulatory.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych są to instalacje fotowoltaiczne zamontowane na dachach garaży lub miejsc parkowania samochodów.
Najczęściej instalacja taka posiada 3 – 6 kW (w zależności od wielkości Car portu) i z jednej strony stanowi źródło energii elektrycznej zasilającej samochód elektryczny (ładującej akumulatory), a z drugiej strony spełniają one rolę zadaszenia dla parkowanego samochodu. Zwykle kąt nachylenia modułów nie jest duży, bo wynosi od 5 do 10 stopni, ale przy przewymiarowaniu instalacji lub przy założeniu zestawu hybrydowego będziemy w stanie spokojnie naładować samochód.
Rozwiązania takie znajdują coraz większe zastosowanie w Europie i szczególnie są polecane dla osób pokonujących nie więcej niż 100 km dziennie (naładowana bateria akumulatora pozwala na przejechanie nawet do 200 – 300 km).
Car port może spełniać dwie funkcje:
– ochrona samochodu przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi (grad, deszcz, śnieg),
– źródło przychodów związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej (na potrzeby ładowania samochodu elektrycznego lub wykorzystania na potrzeby gospodarstwa domowego lub/i do sprzedaży).
Oczywiście Car port nie musi być wykorzystany wyłącznie do garażowania samochodów elektrycznych, gdyż dzięki uniwersalności rozwiązań związanych z przetwarzaniem energii elektrycznej z fotowoltaiki może ona być zużyta albo w gospodarstwie domowym, albo też może zostać odsprzedana.
Car port może być wykonany w wersji drewnianej lub metalowej (stal nierdzewna, stal ocynkowana lub aluminium). Oczywiście w tym drugim przypadku koszt wykonania Car port-u będzie wyższy, jednakże trwałość i niezawodność będzie również zdecydowanie wyższa (szacuje się, że wersja drewniana kosztuje min. 1,2 – 1,4 EUR/Wp, natomiast wersja metalowa min. 1,7 EUR/Wp i można na niej zmieścić instalację fotowoltaiczną o mocy ok. 3 – 3,5 kWp).
Duża część car portów oferowanych na rynku polskim montowana jest przy pomocy śrub wkręcanych do ziemi i to pozwala uniknąć konieczności uzyskania pozwolenia na budowę (brak trwałego powiązania z gruntem). Czas montażu takiej wiaty to 1 – 2 dni, włączając w to przynależną do niej instalacją fotowoltaiczną.
Wiaty parkingowe to rozwiązania nie tylko przydatne i opłacalne w gospodarstwie domowy, ale często stosowane również na powierzchniach zadaszenia parkingów na przykład sieci handlowych, firm. Jednocześnie można się spodziewać, że wraz ze wzrostem liczby samochodów elektrycznych na rynku tendencja ta będzie się pogłębiać.