Planując inwestycję związaną z e-mobilnością prędzej czy później pojawi się konieczności podjęcia decyzji o zakupi ładowarki samochodu elektrycznego. W takim przypadku będziemy zmuszeni do podjęcia decyzji o wyborze nowej ładowarki samochodu elektrycznego i poniżej przedstawione zostały najważniejsze kryteria, jakie są istotne w procesie wyboru.
Koszty ładowania
Najlepszym miejscem ładowania samochodu elektrycznego jest garaż przydomowy, co wynika z faktu, że cena ładowania jest w tym przypadku najniższa. Jedyny minus takiego rozwiązania to czas ładowania, który może osiągać kilkanaście godzin do pełnego naładowania. Jednakże biorąc pod uwagę fakt, że w noc samochód i tak zwykle stoi w garażu, oraz że operatorzy oferują taryfy nocne prądu, to takie rozwiązanie może być najkorzystniejsze z punktu widzenia kosztowego.
Na publicznych stacjach ładowania zwykle jest drożej, ale za to zdecydowanie szybciej. Zwykle samochody elektryczne mają dwie możliwości ładowania
– prądem przemiennym AC – ładowarki domowe (moc najczęsciej do 22 kW),
– prądem stałym DC – ładowarki publiczne (moc conajmniej 22 kW).
Rodzaj wtyczki
Wybierając ładowarkę elektryczną musimy zwrócić uwagę na rodzaj wtyczki, jaką ma wbudowaną samochód elektryczny. Większość europejskich producentów samochodów elektrycznych wyposaża nowe pojazdy we wtyki typu 2. W Europie wtyczka typu 2 jest standardem, a modele azjatyckie i amerykańskie czasami nadal używają wtyczki typu 1. Należą do nich na przykład Nissan Leaf pierwszej generacji i Mitsubishi Outlander. Również samochody Teala posiada swój własny standard, chociaż w najnowszych wyrobach Tesli coraz częściej montowane są gniazda pod wtyczki typu 2.
Podłączenie ładowarki
Ładowarki domowe, bez względu na rodzaj, powinny zostać podłączone oddzielnym przewodem z rozdzielni elektrycznej. Nie powinno się podłączać ładowarek elektrycznych za pośrednictwem przedłużaczy lub innych prowizorycznych rozwiązań (występuje zagrożenie wystąpienia pożaru). Podczas podłączania ładowarki musimy zwrócić na moc przyłączeniową, jaką mamy uzgodnioną umownie z operatorem energetycznym zabezpieczenie przyłącza).
Moc ładowarki
Na rynku dostępne są ładowarki domowe w wykonaniu jednofazowym lub trójfazowym. Zwykle ładowarki jednofazowe mogą mieć moc nieprzekraczającą 7,7 kW (32 A), natomiast trójfazowe mają moc 11 kW (3×16 A) lub do 22 kW (3×32 A).
Zabezpieczenie dostępu do ładowarki
Ładowarki domowe mogą posiadać wyłącznik kluczykowy lub czytnik kart RFID, dzięki czemu dostęp do nich mogą mieć tylko upoważnione osoby. Coraz częściej można spotkać na rynku ładowarki, które pracują w systemie Plug and play (proces ładowania rozpoczyna się w momencie włożenia wtyczki ładowarki do gniazda ładowania samochodu elektrycznego).
Monitoring
Inteligentne ładowarki dostarczane są z aplikacjami i pozwalają właścicielowi wykonywać takie czynności, jak przeglądanie sesji ładowania, monitorowanie ładowania w czasie rzeczywistym, rozpoczynanie/kończenie sesji ładowania, planowanie ładowania, konfigurowanie przypomnień o podłączeniu i nie tylko.
Integracja z instalacją Smat Home
Ładowarki domowe mogą być zintegrowane z systemem fotowoltaicznym, oraz z innymi urządzeniami pracującymi w ramach inteligentnego domu SMART HOME dzięki czemu podczas ładowania samochodu elektrycznego będziemy mogli wykorzystać energię słoneczną wytworzoną z systemu fotowoltaicznego.
Certyfikat CE oraz gwarancja
Wybierając ładowarkę warto sprawdzić jak długą gwarancję oferuje producent, czy zapewnia serwis gwarancyjny i po gwarancyjny. Dodatkowo warto upewnić się, czy produkty oferowane posiadają stosowane certyfikaty wymagane do używania tego typu urządzeń w Europie (certyfikat CE oraz inne stosowane dokumenty dopuszczeniowe do stosowania).
Jeśli posiadasz samochód elektryczny to proponuję zerknąć na narzędzie ułatwiające dobór ładowarki elektrycznej:
Więcej informacji na temat mocy maksymalnej ładowarek samochodów elektrycznych (strona AC i DC) można znaleźć tutaj : Katalog samochodów elektrycznych